Supply chain portal implementatie tot een succes

Wat is een supply chain portal?

Een supply chain portal is een digitaal portaal waar al uw ketenpartijen kunnen samenwerken, plannen en communiceren. Ketenpartijen zoals leveranciers, agenten, fabrikanten, logistiek dienstverleners, vervoerders, forwarders, distributie centra maar ook uw klanten. Elke partij die ook maar van waarde is in uw keten.

Via een beveiligd portaal in de cloud communiceren zij over contracten, inkoop orders, zendingen, documenten en facturen. Daar volgen zij de aanvragen op, bevestigen en accorderen de informatie en documenten en brengen mutaties aan als er veranderingen zijn in bijvoorbeeld de productie of planning. Rechtstreeks in het portaal of door middel van data feeds via bijvoorbeeld EDI, API of andere interfaces.



Een portal in uw IT landschap

Een supply chain portal werkt idealiter samen met uw ERP of aanvullend WMS en TMS. Een portaal is doorgaans geen vervanging van uw ERP, maar kan bepaalde taken en rollen wel versterken of zelfs overnemen. Voor verdere automatisering kan een portaal schakelen via verschillende data feeds met uw ketenpartijen.


Toegevoegde waarde

De toegevoegde waarde van een supply chain portal, supplier portal of control tower is dat u grip en overzicht hebt op de communicatie. Communicatie binnen uw eigen organisatie en de communicatie met uw ketenpartijen.

Als manager heeft u een totaal overzicht over alle logistieke, supply chain en informatie stromen en wordt u alleen gealarmeerd bij problemen of incidenten. Uw supply chain management onder controle.

Alle ketenpartijen kunnen meekijken in hun eigen deel van toegankelijk informatie. En dat 24 uur per dag, waar zij zich ook op de wereld bevinden.

Informatie gaat niet verloren en de historie van mutaties worden bijgehouden.


Wat komt er kijken bij een implementatie?

Met een implementatie van supply chain portal houdt u uw eigen supply chain en informatie vraagstukken weer tegen het licht. Doen we het nog wel slim of kan het niet efficiënter en effectiever? Met een implementatie worden deze vast gelegd in flows en processen.

Afhankelijk van uw aanpak is de project en definitie fase een waardevolle periode waarin u alle partijen wilt betrekken. Van inkoop, sourcing tot aan merchandising, planning, logistiek en uw leveranciers. Een hoge mate van betrokkenheid in de project fase vergroot de mate waarin uw bedrijfsprocessen worden vastgelegd en worden ondersteund in een portaal. Het tijdig betrekken van de stakeholders vergroot de uiteindelijke acceptatie van uw organisatie en uw keten.


Wat kan Blue Idea betekenen?

Blue Idea kan uw supply chain portal implementatie van begin tot eind ondersteunen. In de vorm van advisering, project management, product owner-ship, IT business analyse en implementatie begeleiding.

Blue Idea heeft ruim 10 jaar ervaring op het gebied van supply chain portal implementaties. Implementaties voor talloze internationale retail, productie en bouw organisaties.

Opzoek naar structuur of ondersteuning bij uw implementatie? Neem contact op of bezoek het profiel van Marcel Visser.


Meer weten over de mogelijkheden van een supply chain portal en Blue Idea?